Expeditie Oeganda

Irene over haar verwachtingen van Expeditie Oeganda

Ik ben Irene Huijbregts, 16 jaar oud en ik zit op CSG het Noordik in havo 4.
Begin dit jaar was er een mogelijkheid om te solliciteren voor het expeditie onderwijs. Wat deze expeditie inhoudt? Met een team van 12 leerlingen en 3 coaches houd je je het hele jaar door bezig met het organiseren van verschillende activiteiten om geld op te halen voor een reis naar een onbekend land en waar je de handen uit de mouwen gaat steken.
Toen ik dat hoorde heb ik meteen gesolliciteerd omdat het een kans is om je wereldbeeld te vergroten, veel te leren en natuurlijk voor de ervaring van de reis zelf. Je moest eerst een sollicitatiebrief schrijven en daarna op sollicitatiegesprek komen. Toen dat uiteindelijk voorbij was mochten wij als team een bestemming uitkiezen. Wij hebben gekozen voor Oeganda.


27 juni gaan we op reis en gaan we naar een boarding school waar we ons steentje bij zullen dragen. We gaan een speeltuin bouwen, Engelse lessen geven en leuke activiteiten voor alle kinderen organiseren. Wat ik verwacht te leren van deze reis is vooral dat wij het heel goed hebben hier in Nederland. En wat ik erg leuk vind, is de mensen daar daadwerkelijk ook echt zelf te helpen. Je kunt wel zeggen dat het iets is wat niet iedereen op zo’n leeftijd al kan doen. Ik denk als je daar staat, dat je het dan helemaal beseft. Ik denk dat het een hele mooie ervaring gaat worden. In Oeganda worden wij begeleid door een coördinator van Doingoood.
Om deze reis ook werkelijkheid te maken moeten wij, zoals verteld, acties houden om geld in te zamelen. Hier een aantal voorbeelden van acties:

  • De Reünie

Wij hebben een Reünie georganiseerd voor alle oude expeditieleden die vorige jaren hetzelfde hebben gedaan als dat wij nu doen.

  • De boedelactie

Op koningsdag gaan wij ook allemaal spullen verkopen die wij nu aan het inzamelen zijn.

  • Examentrainingen

Alle examenleerlingen op onze school hebben twee weken lang examentrainingen. Wij moeten er als expeditie team voor zorgen dat zij o.a. hun lunch krijgen.

  • Laatste lesdag

De examenleerlingen hadden een laatste lesdag en dat is op onze school eigenlijk een beetje een feestdag. Wij verkochten die dag broodjes knakworst en ijsjes.

Reacties

Reacties

Angelique Cruz

Wat een leuk initiatief! Ik ben zelf ook een keer op zo'n reis geweest van World Servants. Een erg mooie ervaring. Het geld wat ik moest betalen voor de reis heb ik ingezameld via een donatieplatform. Dat werkte erg goed voor mij. Je kunt dit vinden op www.whydonate.nl.

Heel veel plezier! Gr. Angelique

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood