Expeditie Oeganda

Esmee over haar verwachtingen van Expeditie Oeganda

Ik ben Esmee, 16 jaar, en zit op CSG het Noordik in Almelo in 4 VWO.

Begin dit jaar heb ik een sollicitatiebrief geschreven voor het expeditie onderwijs, omdat het mij een erg leerzame en mooie ervaring lijkt.

Met een team van 12 leerlingen en 3 coaches gaan we een groot bedrag bij elkaar verzamelen. Dit doen we door allemaal verschillende acties te bedenken en hier zoveel mogelijk geld mee op te halen. Door het bedenken en uitvoeren van deze acties, leren we veel: plannen, organiseren en ook de actie goed uitvoeren.

Straks op reis verwacht ik een hele mooie ervaring op te doen en ook een keer een hele andere cultuur te zien. Door het verschil tussen arm en rijk mee te maken besef je, denk ik, ook meer dat wij het hier in Nederland eigenlijk heel erg goed hebben. Wij gaan in Oeganda naar een boardingschool met 600 kinderen. Hier gaan wij een nieuw speeltoestel bouwen, Engelse les geven en activiteiten organiseren. We worden begeleid door een coördinator van Doingoood.

We hebben voor ons project al heel wat acties uitgevoerd. De grotere acties en waar wij dus ook het meeste geld mee opgehaald hebben zijn:

• Arretjescake actie
    In drie dagen hebben wij met 24 leerlingen 1300 cakes gemaakt en ook allemaal verkocht.
  • Noordik Serious Request
    24 uur niet eten en zoveel mogelijk geld ophalen. 1/3 van het opgehaalde bedrag ging naar ons team, 1/3 naar het andere expeditie team en 1/3 naar Serious Request in het glazen huis.
  • Lunch verzorgen voor de leraren
    Voor de 150 leraren van onze school bereiden wij de lunch op een studiedag.
  • Kniepertjesactie
    We hebben 2 dagen lang in totaal ongeveer 4500 kniepertjes gemaakt en verkocht.

Doingoood